Home myFILM
Select English    Επιλέξτε Ελληνικά
Αρχή ΝΕΑ Ταινίες Φεστιβάλ Βίντεο Φωτογραφίες DVD TV Συνεντεύξεις Διαγωνισμοί Box Office
  Εγγραφή / Σύνδεση
myFILM.gr toolbar
Σήμερα & προσεχώς
.: από 23/10/14 :.
. Ο Δικαστής
. Τα Χελωνονιντζάκια
. Η Λέσχη Της Κομψής Αλητείας
. Στα Καλά Καθούμενα
. Άπληστοι Γείτονες
. Το Μαγικό σπίτι
.: από 30/10/14 :.
. Σκουπίδια
. Τα Θαύματα
. Η Κακή Μέρα Από Το Πρωί Φαίνεται
. St. Vincent ο αγαπημένος μου Άγιος
. Ida
. God's Pocket
.: από 6/11/14 :.
. Interstellar
. Οι Υπερέξι
. Συγκάλυψη
. We Are the Best!
. Τα Ερείπια είναι Πάντα Θλιμμένα
.: από 13/11/14 :.
. Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί
. O Αγγελιοφόρος Πρέπει να Πεθάνει
. Δύο Ημέρες, Μία Νύχτα
. Δυο Ανάσες
.: από 20/11/14 :.
. The Hunger Games: Η Επανάσταση - Μέρος 1
. Party Girl
. Η Άλλη Μποβαρί
. Fury

Περιοχή μελών
Εγγραφή εδώ:
Χρήστης:
Συνθηματικό:
Κωδικός Ασφαλείας: Κωδικός Ασφαλείας
Γράψτε Κωδικό Ασφαλείας (6ψήφιος αριθμός εικόνας):
Members List Μέλη:
Τελευταία: mecha123gr's Profile mecha123gr
Σήμερα: 1
Χθές: 1
Συνολικά: 9781

Συνδεδεμένοι:
Επισκέπτες: 89
Μέλη: 0
Σύνολο: 89

Εγγραφή

-- Sponsored Links --
Dailymotion
Movies LTD
aggelospolidoros.blogspot.gr
AGATHI Art Gallery
cinefo.wordpress.comr


Cinema: ΤΟ ΚΥΜΑ του Ντένις Γκάνσελ (DIE WELLE) (2008)

Ημερομηνία καταχώρησης: Τετάρτη, 10 Σεπ. 2008 @ 21:13:14 MST - Συντάκτης : Jim Papamichos

[Comments][Περισσότερα][Κριτικές][Βίντεο][Φωτό][Πόστερ][Κυκλοφορία][Στοιχεία]

Δραματική

ΤΟ ΚΥΜΑ
DIE WELLE / THE WAVE

του Ντένις Γκάνσελ
με τον Γιούργκεν Βόγκελ

Υπόθεση:
Οταν συνειδητοποιεί, ότι οι παραδοσιακές μέθοδοι διδασκαλίας της Ιστορίας, προκαλούν αφόρητη ανία στους μαθητές του, ένας νεαρός καθηγητής, προτείνει την εφαρμογή ενός ιδιότυπου πειράματος, που προβλέπει συγκρότηση μιας ελίτ με μυστικούς κώδικες, σκληρή πειθαρχία και υψηλούς στόχους. Οι μαθητές θα οδηγήσουν το πείραμα σε απόλυτη επιτυχία και, χωρίς να το καταλάβουν, θα αρχίσουν να υποκύπτουν στη διακριτική γοητεία του φασισμού.



ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

"Ώστε πιστεύετε ότι ακόμη μία δικτατορία δεν θα ήταν εφικτή στη Γερμανία...?"
("Ράινερ Βένγκερ")

Βραβείο / Διακρίσεις/ Υποψηφιότητες:

• Χάλκινο βραβείο καλύτερης ταινίας & Χρυσό βραβείο Δεύτερου Ανδρικού Ρόλου (για τον Frederick Lau) στα German Film Awards.
• Υποψηφιότητα για το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής για την Καλύτερη Διεθνή Ταινία στο Φεστιβάλ του Sundance για το 2008.
• Στις 10 επικρατέστερες, για καλύτερη ταινία στα European Film Awards 2008

Σύνοψη

Ένα πείραμα σε ένα σχολείο της Γερμανίας ξεκινά με τις καλύτερες των προθέσεων, αλλά εξελίσσεται σε κάτι άγριο και βίαιο. Ο Ράινερ Βένγκερ, καθηγητής Λυκείου με αναρχικό παρελθόν και πρωτοποριακές ιδέες για την εκπαίδευση, αναλαμβάνει, στο πλαίσιο του μαθήματος της πολιτικής θεωρίας, να διδάξει στους φοιτητές του για την τυραννία. Ο ίδιος, βέβαια, θα προτιμούσε να αναλάβει να μιλήσει για την αναρχία, αλλά σε αυτό τον έχει προλάβει ένας αυστηρός καθηγητής της παλιάς σχολής. Προκειμένου, λοιπόν, να κάνει το μάθημα πιο ενδιαφέρον και με αφορμή το σχόλιο ενός μαθητή του πως «δεν μπορεί σήμερα να ξαναυπάρξει φασισμός, σοφίζεται ένα παιχνίδι ρόλων: Ο ίδιος αναλαμβάνει το ρόλο του ηγέτη και οι μαθητές του το ρόλο των ακολούθων του. Οι τελευταίοι ανταποκρίνονται με ενθουσιασμό στις ανάγκες του «ρόλου». Πειθαρχούν με χαρά σε μια σειρά κανόνων συμπεριφοράς, ονοματίζουν την μικρή κοινωνία τους «Το κύμα», φορούν ένα είδος ενιαίας στολής, επινοούν έναν κοινό χαιρετισμό, φιλοτεχνούν ένα διακριτικό σήμα, μαθαίνουν τελικά να αντιλαμβάνονται ο ένας τον άλλο ως μέλη μιας εκλεκτής ομάδας, όπου όλοι είναι ίσοι με όλους. Ο Μάρκο, γιος διαλυμένης οικογένειας, είναι ίσος επιτέλους με τον πλούσιο συμμαθητή του. Η ντροπαλή, συνεσταλμένη Λϊζα είναι ίση επιτέλους με τα άλλα, δημοφιλή κορίτσια. Ο Τιμ, που βρισκόταν πάντα στο περιθώριο και κινούνταν καμιά φορά και εκτός νόμου, μπαίνει επιτέλους στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και αισθάνεται χρήσιμος. Ο Ντένις, που ασχολείται ερασιτεχνικά με το θέατρο και αναζητά διαρκώς το νόημα, διοχετεύει επιτέλους κάπου το πάθος του. Ένας μαθητής Τούρκικης καταγωγής είναι ίσος με τον Γερμανό. Μόνο που αν για τα μέλη της ομάδας όλα φαίνονται σωστά, όσοι βρίσκονται στην απ' έξω δείχνουν την δυσπιστία, αν όχι την αγωνία τους. Πρώτες πρώτες, η σύζυγος του Ράινερ, και αυτή καθηγήτρια στο ίδιο σχολείο, αλλά και η νεαρή Κάρο, το κορίτσι του Μάρκο που βρέθηκε στην ομάδα, εξοστρακίστηκε γιατί αρνήθηκε να φορέσει το ίδιο λευκό πουκάμισο με τους υπόλοιπους και παλεύει να δείξει στους υπόλοιπους το πόσο επικίνδυνες είναι οι νέες ιδέες του. Κανείς όμως δεν μπορεί να σταματήσει το «Κύμα» και την καταστροφή που φέρνει μαζί του…

Η ταινία βασίστηκε στο ομότιτλο βιβλίο του Martin Rhue (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Todd Strasser), υποχρεωτικό ανάγνωσμα σε πολλά σχολεία της Γερμανίας, που με τη σειρά του είναι εμπνευσμένο από πραγματική ιστορία. Το 1967, ένας καθηγητής ιστορίας στο Λύκειο Cubberley του Πάλο Άλτο με το όνομα Ron Jones εφάρμοσε ένα αντίστοιχο πείραμα στους μαθητές του. Όταν, κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος όπου δίδασκε για τον Εθνικό Σοσιαλισμό, ένας μαθητής του τον ρώτησε για το πώς θα μπορούσε ο λαός της Γερμανίας να αγνοεί για τη σφαγή του Εβραϊκού πληθυσμού, ο καθηγητής δεν μπόρεσε να απαντήσει. Αντ' αυτού όμως, αποφάσισε να δώσει μια μικρή γεύση από τις συνθήκες της εποχής που μελετούσαν. Έτσι, οργάνωσε την τάξη σε μια ομάδα (με το κάθε άλλο παρά αθώο όνομα «το Τρίτο Κύμα», μια άμεση αναφορά στο Τρίτο Ράιχ), πρότεινε σκληρά κανονιστικά μέτρα και εφάρμοσε σε λίγη ώρα ένα μικρό πρόγραμμα αυστηρής πειθαρχίας μέσα στην τάξη, έκπληκτος με την προθυμία με την οποία τον υπάκουαν οι μαθητές του. Το όλο εγχείρημα, που θα κρατούσε μία μόλις μέρα, εξαπλώθηκε ραγδαία σε όλο το σχολείο, όσοι είχαν αντίθετη γνώμη γνώριζαν έναν άτυπο αποκλεισμό, τα μέλη της πρώτης ομάδας άρχιζαν να κατασκοπεύουν το ένα το άλλο, και όσοι αρνούνταν να συμμορφωθούν έπεφταν θύματα βίας. Ο Jones κλήθηκε να επιβάλλει την τάξη μετά από πέντε μέρες. Και τα κατάφερε.

Η δήλωση του σκηνοθέτη

«Έδειχνα ανέκαθεν ειδικό ενδιαφέρον για την ιστορία της Ναζιστικής Γερμανίας. Για το αν θα μπορεί να υπάρξει φασισμός ξανά, για το πώς λειτουργεί το φασιστικό σύστημα, το πώς μπορεί να εκτροχιαστούν οι άνθρωποι από το δρόμο τους. Ήταν κάτι που πάντα με συνάρπαζε. Υποθέτω πως αυτό έχει να κάνει και με την ιστορία της οικογένειάς μου. Ο παππούς μου ήταν αξιωματικός του Τρίτου Ράιχ, κάτι για το οποίο ο πατέρας μου, αλλά και οι δύο θείοι μου, συνάντησαν πολλά και διάφορα προβλήματα στη ζωή τους. Όταν ήμουν νέος συχνά αναρωτιόμουν για το τι θα έκανα αν θα βρισκόμουν σε μια κατάσταση σαν κι αυτή του παρελθόντος. Στο "Wave" η ερώτησή μου είναι το πώς θα μπορούσε να δουλεύει σήμερα ο φασισμός. Θα ήταν πιθανός σήμερα; Θα μπορούσε να ξανασυμβεί αυτό το πράγμα, εδώ και τώρα, σε ένα συνηθισμένο σχολείο στη Γερμανία;... Και πάλι, όταν ήμουν νέος πάντα ευχόμουν να υπήρχε κάτι με το οποίο θα μπορούσα να ταυτιστώ. Ζήλευα τους γονείς μου που έζησαν τη δεκαετία του '60 και το φοιτητικό κίνημα, όπου οι άνθρωποι είχαν ένα είδος κοινού στόχου, προσπαθώντας να αλλάξουν το κόσμο και να κάνουν τη διαφορά. Εγώ μεγάλωσε στη δεκαετία του '80 και του '90, όταν πια υπήρχαν χιλιάδες πολιτικά ρεύματα και ομάδες, αλλά καμιά πραγματική κατεύθυνση. Δεν μπορούσα να ενθουσιαστώ με τίποτα. Κι αυτό μου έλειπε. Αυτό νομίζω πως λείπει και από τα παιδιά σήμερα. Εννοώ, δεν μπορούμε να ορίζουμε τους εαυτούς μας μόνο μέσα από τη μουσική και το ντύσιμο. Νομίζω πως οι άνθρωποι έχουν μια βαθιά ανάγκη για την ουσία, μια ανάγκη που γίνεται ολοένα και μεγαλύτερη. Η τάση για τον ατομικισμό και την ιδιώτευση, τη διάσπαση της κοινωνίας σε μικρές ομάδες, δεν μπορεί να συνεχιστεί για πάντα. Σε κάποιο σημείο θα βρεθεί ένα τεράστιο κενό. Και τότε ο κίνδυνος θα είναι ότι κάποιος «-ισμός» θα ξεπεταχτεί και θα θελήσει να γεμίσει αυτό το κενό».

Βιογραφικό του σκηνοθέτη:

Ο Dennis Gensel γεννήθηκε το 1973 στο Ανόβερο. Ενώ σπούδαζε στην Κινηματογραφική Ακαδημία του Μονάχου, γύρισε τις μικρού μήκους «The Wrong Trip» και «Living Game» το 1995 και 1996. Και στις δύο ήταν παραγωγός ο συμφοιτητής του Christian Becker (παραγωγός και του «The Wave») και κέρδισαν το βραβείο F.W.Murnau για την καλύτερη ταινία μικρού μήκους. Μετά την αποφοίτησή του, γύρισε την πρώτη του ταινία «The Phantom» για τη γερμανική τηλεόραση, ένα πολιτικό θρίλερ για την RAF, όπου συνεργάστηκε ξανά με τον Becker αλλά και τον Jurgen Vogel, (τον πρωταγωνιστή του «The Wave»). Το 2001 γύρισε την πρώτη του κινηματογραφική ταινία, τη νεανική σεξοκωμωδία «Girls on top» που γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία. Το 2004 γύρισε το «Before the fall», μια ιστορία για ένα εσωτερικό σχολείο για νεαρούς Ναζί, σε σενάριο του ιδίου και της Maggie Peren, που διακρίθηκε με πολλά βραβεία σε Φεστιβάλ του εξωτερικού.

Ένα Σχόλιο:

Από όλα τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, τουλάχιστον για τον εικοστό, αν όχι για περισσότερους αιώνες, ίσως μόνο η άνοδος του ναζισμού και τα παρεπόμενά του συνάντησε τη δριμεία καταδίκη που του αναλογούσε. Μπήκε με αρνητικό πρόσημο σε όλα τα ευρωπαϊκά Συντάγματα, η θλίψη που τον ακολούθησε επηρέασε την πολιτική σκέψη, την τέχνη την φιλοσοφία, που έμπαιναν πλέον σε νέα μονοπάτια, αφηγηματικά ενέπνευσε μια ολόκληρη εποποιία για τους διασωθέντες. Οι Γερμανοί, τόσο στον καθημερινό λόγο όσο και στην επίσημη γλώσσα του κράτους, υπονοούν ακόμα και σήμερα μια διάθεση απολογίας, οι Εβραίοι συνέδεσαν άρρηκτα το όνομά της φυλής τους με το ολοκαύτωμα, η Ευρώπη ατενίζει το κοντινό παρελθόν της με λύπη και αποδοκιμασία. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως η Γηραιά Ήπειρος δεν έχει ξεχάσει.Όσο εύκολο είναι να αποδοκιμάζει κανείς σήμερα, στην Ευρώπη των ανοιχτών συνόρων, της «ελεύθερης» αγοράς, της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας, ένα απολυταρχικό πολιτικό σύστημα και τη βίαια επιβολή ανθρώπου εις άνθρωπον, άλλο τόσο δύσκολο είναι το να βρει κανείς τη ρίζα του κακού, που δεν είναι μια άγνωστη, αφηρημένη δύναμη, αλλά κάτι που φωλιάζει σπερματικά στην ανθρώπινη φύση. Ο καθένας είναι ικανός για το καλύτερο και για το χειρότερο. Ακόμα και αν στοχεύει στο πρώτο, μπορεί να καταλήξει στο δεύτερο.
Το ίδιο κάνουν οι χαρακτήρες που παρασέρνει το «Κύμα»: Οι νεαροί μαθητές ξεκινούν για να αλλάξουν τον κόσμο που τους παραδίδεται –ανεργία, φτώχεια, χάος, πληροφοριακή βόμβα, «έξυπνες» βόμβες, celebrities πιο δημοφιλείς κι από πολιτικές πρόσωπα, απώλεια «Μεγάλων αφηγήσεων», ενοποιητικών ιδεών, ο Θεός πέθανε, ο Μαρξ πέθανε, οι γονείς είναι του «εξήντα οι εκδρομείς» και τα παιδιά τους αμήχανοι παρατηρητές ενός κόσμου που αλλάζει συνέχεια. Πρόκειται όμως για την εποχή των άκρων. Οι νέοι ξεκινούν από το ένα άκρο και καταλήγουν στο άλλο, με την ίδια ευκολία που πλοηγείται κανείς στο διαδίκτυο: από τη μία σελίδα στην άλλη. Από τη μία σελίδα της ιστορίας στην άλλη, και πάλι από εκεί που ξεκίνησαν. Όταν ο ιδεαλισμός δεν βρίσκει αντίκρισμα, μπορεί να γίνει επικίνδυνος.
Αν όμως αυτά ακούγονται αφηρημένα, η έβδομη τέχνη είναι εδώ για να τα φέρνει στη γη, δείχνοντάς μας εκδοχές του εαυτού μας σε μεγέθυνση. Αν προσπαθούσε βέβαια κανείς να βγάλει συμπεράσματα και απαντήσεις για το τι πήγε στραβά στην ιστορία αυτού του κόσμου, μέσα σε 101 λεπτά κινηματογραφικού χρόνου, θα ήταν ή αφελής ή αγνώμων -ειδικά σε μια εποχή στην οποία «κανένας στίχος δεν ανατρέπει καθεστώτα». Αν από την άλλη όμως, αν κανείς προσπαθούσε να αρνηθεί τη δύναμη του κινηματογραφικού μέσου ως ιδεολογικού μηχανισμού, θα εθελοτυφλούσε. Στην περίπτωση του «Κύματος», το σινεμά γίνεται το ιδανικό όχημα για να περιγράψει μια νέα συνθήκη ολοκληρωτισμού, αυτής που λαμβάνει χώρα στο γόνιμο, λόγω της αθωότητάς του, πεδίο της εφηβικής ψυχής. Σενάριο «βγαλμένο από τη ζωή», όπως θα έλεγε κάποιο κλισέ, και την ίδια στιγμή larger than life, η ιστορία για μια τάξη στη Γερμανία που καταλήγει να αυτοπροσδιορίζεται ως περιούσιος πληθυσμός, διδάσκει, χωρίς διδακτισμό, απλά αλλά ποτέ απλοϊκά, ένα από τα πιο έντονα σε ρυθμούς και συναισθηματικά φορτισμένα μαθήματα κινηματογράφου στην ιστορία του μέσου.
Και ο σκηνοθέτης της το πετυχαίνει, με τον τρόπο που το έκανε και ο μαθητής που ξεσήκωσε το «Κύμα»: με μια ερώτηση!
Στους εαυτούς μας και στους γύρω μας:
«Μπορεί να ξαναγεννηθεί ο ναζισμός;».
Μπορεί να υπάρξει ένας άλλος κινηματογράφος;

ΙΣΤΟΡΙΚΟ:

Οι λεπτομέρειες του "πειράματος" αυτού δεν έγιναν γνωστές για αρκετά χρόνια, παρά το μεγάλο ενδιαφέρον του. Το 1972 ο Τζόουνς δημοσίευσε ένα διήγημα όπου περιέγραφε ορισμένες λεπτομέρειες, και το 1981 διασκευάστηκε σε ταινία (κερδίζοντας βραβείο Έμμυ). ο συγγραφέας Τοντ Στράσσερ, με το ψευδώνυμο Μόρτον Ρου, έγραψε το μυθιστόρημα “Το Κύμα”, βασισμένο πάνω στην ταινία αλλά και τη διήγηση του Τζόουνς. Το βιβλίο γνώρισε επιτυχία, και στη Γερμανία προτεινόταν σαν ανάγνωσμα στα σχολεία. Διασκευάστηκε σε θεατρικό έργο και μιούζικαλ. Αργότερα, ο Τζόουνς αποκάλυψε την πλήρη δική του εκδοχή της ιστορίας, ορισμένες λεπτομέρειες από την οποία αμφισβητήθηκαν, κυρίως για το μέγεθος που απέκτησε το φαινόμενο μέσα στο σχολείο, αλλά και το κατά πόσον οι μαθητές μέλη του Κύματος συμμετείχαν όλοι σοβαρά. Το πείραμα προσέλκυσε το ενδιαφέρον του ψυχολόγου Φίλιπ Ζιμπάρντο, που αρκετά αργότερα διεξήγαγε το πείραμα φυλάκισης του Στάνφορντ, που και αυτό αφορούσε συνθήκες υπακοής/καταπίεσης.

ΕΠΙΣΗΜΟ SITE :

http://www.welle.info/


ΑΛΛΕΣ ΠΗΓΕΣ

http://www.imdb.com/
http://www.rottentomatoes.com/
http://www.allmovie.com/



top of the page


ΚΡΙΤΙΚΕΣ

Η Βαθμολογία μου:

Προσωπικά τη θεωρώ, από τις καλύτερες ευρωπαϊκές ταινίες της χρονιάς... "Ολοκληρωμένη" στους τομείς που μια ταινία φτιάχνεται για να "βλέπεται", από κοινό όλων των ηλικιών. Και σας συνιστώ να μην τη χάσετε. Δε θα προδώσει σε κανένα σημείο την ανάγκη ύπαρξης σινεφιλικών αναφορών, αφού δε στέκται εκεί. Το ζητούμενο είναι ο αρμονικότατος συνδυασμός προς τέρψιν και διαλογισμό του ποιοτικού με το εμπορικό. Και η ταινία, σε αυτό παίρνει άριστα.
Τα μηνύματα , οι υπαινιγμοί και οι συμβολισμοί άκρως επίκαιροι και επώδυνοι για την κοινωνία της παγκοσμιοποίησης. Καμιά φορά οι υποψηφιότητες των Όσκαρ, δείχνουν μεγαλόπρεπα, την απόλυτη συμβατικότητα, την ατολμία και τον φόβο για την αμφισβήτηση της εξουσίας. Έτσι έμεινε - λογικά- απ΄έξω η καλύτερη πρόταση, προερχόμενη, δε, από την πιο σπουδαία κινηματογραφία της Ευρώπης. Βάζω δίπλα δίπλα το ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΙΧΟΥΣ και τα ΓΟΜΟΡΡΑ, που είναι οι επικρατέστερες υποψηφιότητες και ακόμα χειρότερα, την επίσημη επιλογή της Γερμανίας ΤΟ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ ΜΠΑΑΝΤΕΡ ΜΑΪΝΧΟΦ, για να αντιληφθείτε τα απολύτως, τυποποιημένα και ανώδυνα, κριτήρια επιλογής μα και τη σαφή υπεροχή του ΚΥΜΑΤΟΣ. Για άλλη μια φορά η αδικία είναι ο καλύτερος σύμμαχος της εμπορικής επιτυχίας. Περί αυτού ο λόγος, "έσκισε" στη Γερμανία, χωρίς να έχει ή είχε τέτοιους στόχους.

Η ταινία με το θέμα της "διακριτικής γοητείας του φασιμού" προβληματίζει ψυχρά, κοφτά, ανθρώπινα χωρίς να πέφτει στην παγίδα της αποστασιοποίησης ή της εμπορευματοποίησης. Γίνεται ένα "πειραματόζωο" της σκέψης και του πνεύματος. Κεντρίζει το ενδιαφέρον από το πρώτο έως το τελευταίο λεπτό, χωρίς να χάνει σε ένταση για τα τεκταινόμενα. Η πλοκή έχει την μορφή αφήγησης ημερολογίου. Άρα και κλιμάκωση, αγωνία. Και ένα φινάλε εντυπωσιακό, δυνατό, σοκαριστικό. Φωτογραφία και μουσική, συμμετέχουν εξίσου πετυχημένα στη δημιουργία του σκηνοθέτη Ντένις Γκάνσελ , κάνοντας το τελικό αποτέλεσμα, εξαιρετικό από κινηματογραφικής πλευράς.
Πέραν του ενδιαφέροντος σεναρίου, από το βιβλίο του Τοντ Στράσερ, που γράφτηκε το 1970, θα θαυμάσετε και τον τρόπο που ο σκηνοθέτης αντιμετωπίζει το θέμα του κατάματα, χωρίς ενοχές από το παρελθόν, ενώ δε διστάζει να απορρίψει τα γνωστά κλισέ και την εύκολη συγκίνηση. Χτίζει σταδιακά, ένα "πειραματικό" περιβάλλον για παιδαγωγικούς σκοπούς και γίνεται μάρτυρας της έλξης του. Εκκολάπτει το "αυγό του φιδιού" γιατί το απαιτούν οι υπαρξιακές συνθήκες. Η κοινωνία της ατομικής ιδιοκτησίας και της αφθονίας των καταναλωτικών αγαθών δεν προσφέρεται για ιδανικά. Η εκμετάλευση της ανάγκης για πίστη, υπακοή και πειθαρχία στο ομαδικό πνεύμα, είναι εύκολη υπόθεση. Η χειραγώγηση των μαζών και η προπαγάνδα πάντα ήταν στα χέρια των πλέον ικανών ρητόρων. Ο Μεσσιανισμός, ζει και βασιλεύει, τόσο, όσο η διαμάχη υλικών και πνευματικών αγαθών θα βρίσκεται σε αέναη ιδεολογική σύγκρουση. Η ομοιογένεια και η ενότητα είναι τα όπλα αυτού του πολέμου.

Το σινεμά που αγαπήσατε και θέλετε να βλέπετε συχνότερα, σας περιμένει... Ανακαλύψτε το...

Jim Papamichos
του Δημήτρη Παπαμίχου me@myfilm.gr


Η Βαθμολογία μου:

Μην σας παρασέρνει το κύμα…

Φυσικά και με τον άνωθεν τίτλο δεν εννοώ την ταινία του Dennis Gansel, αφού με όπλο μια κοινή λογική στην αφήγηση, χτυπάει νοηματικά, ακριβώς, στο μεδούλι. Το μόνο πρόβλημα είναι πως αργεί πολύ και ενδιάμεσα αφήνει σινεφιλικούς και άλλους ενδοιασμούς…

Αν αυτή η ταινία γινόταν στις ΗΠΑ, ή στην Βρετανία, η αξία της θα ήταν μικρότερη. Ο γερμανικός λαός, όπως αναφέρεται και στην ταινία, έχει ιστορική ευθύνη επί του εφιάλτη της στυγνής δικτατορίας. Είναι ο λαός που λάτρεψε περισσότερο από τους πάντες τον «φύρερ» του. Έτσι λειτουργεί ως το καλύτερο πρότυπο για το πείραμα, που διεξάγει ο καθηγητής Βένγκερ στους μαθητές του. Είναι δυνατόν, μέσα σε μόλις μια εβδομάδα, μια τάξη συνηθισμένων μαθητών να ασπαστεί με φανατισμό την απολυταρχία στην χειρότερη της μορφή;

Εκεί που ο πρόγονος του ‘Κύματος’, το ‘Πείραμα’ του Hirschbiegel (2001), αποτύγχανε να δώσει μια λογική απάντηση, καταλήγοντας και στο άκρο της φασίζουσας ιδεολογίας, ο νεότατος Gansel παραδίδει μαθήματα νου. Παίζει ένα παιχνίδι με τον ίδιο τον θεατή, μη φανερώνοντας τις προθέσεις του, μέχρι το εντυπωσιακό και ολοκληρωτικό φινάλε. Εκεί ο κάθε κατεργάρης στον πάγκο του και ο νοήμων άνθρωπος ανακουφίζεται… για πόσο όμως; Όποιο και να είναι το αποτέλεσμα της ταινίας, η απόδειξη του ότι κρύβεται επικίνδυνος φασισμός σε κάθε είδους ομαδοποίηση, είναι εδώ και είναι ζωντανή. Και δεν χρειάζεται να φοβόμαστε για γκρουπ όπως οι νεοναζί, αφού η ιστορία έχει αποδείξει ότι πρώτα εμφανίζεται η «ανάγκη», μετά ο ηγέτης και μετά ο λαϊκός σπόρος. Το μάθημα αρχίζει και τελειώνει με την απόσβεση αυτής της «ανάγκης», αλλιώς από ηγέτες έτοιμους να πάρουν το βήμα, πολλοί…

Όμως ο Gansel παρασύρεται και από έναν νεανικό ενθουσιασμό και στερεί από την ταινία του κάτι όμοια δυνατό με το θέμα του. Από την αρχική ιδέα, ως το εντυπωσιακό φινάλε, αναλώνεται αρκετά στο ύφος της καθαρά νεανικής ταινίας. Υποθετικά ένας Gus Van Sant θα ήταν ιδανικός για την σκηνοθεσία, έχοντας μάθει να συμβαδίζει την νεανική ταινία με τον σινεφιλισμό. Πιο συγγενής είναι με το ‘Κύμα’ μια ταινία του 1990, που ίσως θυμάστε, το ‘Δυνάμωσε το’, με τον νεαρό, τότε, Christian Slater. Βέβαια έτσι, με αυτό το ύφος, «εισβάλει» περισσότερο στις καρδιές αυτών που πρέπει, δηλαδή της νεολαίας, αλλά και πάλι θα έπρεπε να δοθεί περισσότερη ένταση, σκηνή με σκηνή, αφού καλύτερο μάθημα από το «σοκ» δεν υπάρχει.

Κριτική Σύνοψη

Πολύ εύστοχη νοηματικά και δυστυχώς, αιώνια επίκαιρη η ταινία ‘Το Κύμα’, που μπορεί με ευκολία να μπει στην καρδιά της νεολαίας. Ο Dennis Gansel έχει γρήγορο μοντάζ, χωρίς υπερβολές, έχει θαυμάσιους νεαρούς πρωταγωνιστές και χωρίς να γίνεται επιτηδευμένα διδακτικός, πετυχαίνει διάνα. Δεν είναι, όμως, σινεφιλικά τίποτα περισσότερο από μια αξιοπρεπή νεανική ταινία, δεν τραβάει στα άκρα μια κατάσταση, που θα μπορούσε να έχει ξεφύγει πολύ περισσότερο, και δεν αναπτύσσει, για χάρη του εκπληκτικού, βέβαια, φινάλε, βαθύτερα τον πολύ κρίσιμο χαρακτήρα του καθηγητή. Μαζί με το ‘Ανάμεσα στους Τοίχους’ συμπληρώνει ένα αξιολογότατο σχολικό μάθημα για φέτος και κυρίως, προβληματίζει τον ανήσυχο νου…

Σταύρος Γανωτής
του Σταύρου Γανωτή stavros.ganotis@myfilm.gr


«Πανέξυπνη εξέταση της σταδιακής δηλητηρίασης ενός Γερμανικού Λυκείου από το φασισμό... »
(James Greenberg, Hollywood Reporter)

«Το να αποκαλέσει κανείς το "The Wave" το γερμανικό "Fight Club" θα ήταν μαζί ακριβές αλλά και παραπλανητικό… Το "Wave" είναι ένα πιο προσγειωμένο δράμα με ένα συγκεκριμένο φόκους: Το να κοιτάξει βαθιά στα μάτια της σημερινής νεολαίας και να συναντήσει εκεί μέσα ακόμα και τους παππούδες της… Στο σύνολό της, μία από τις πιο δελεαστικές “προσφορές” του Sundance». (Premiere)


«Ο σκηνοθέτης κρατά την ενέργεια της ταινίας σε πολύ υψηλά επίπεδα,
διατηρεί την σκοπιά του πρωτότυπου πειράματος, ενώ χτίζει αποτελεσματικά την κορύφωση και αναπτύσσει προσεκτικά τους χαρακτήρες του». ( Daily Herald)


top of the page

blog comments powered by Disqus



top of the page


VIDEO CLIPS, TRAILER, TEASER, SCREENING PREVIEW

Get Flash to see this player.


top of the page


ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ / ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Κυκλοφορία: 13/11/2008


top of the page




PHOTOS - POSTERS

DIE_WELLE_001.jpg
2 εμφανίσεις
DIE_WELLE_002.jpg
1 εμφανίσεις
DIE_WELLE_009.jpg
1 εμφανίσεις
DIE_WELLE_01.jpg
1 εμφανίσεις
DIE_WELLE_012.jpg
1 εμφανίσεις
DIE_WELLE_02.jpg
1 εμφανίσεις
DIE_WELLE_03.jpg
DIE_WELLE_04.jpg
DIE_WELLE_05.jpg
DIE_WELLE_06.jpg
DIE_WELLE_07.jpg
DIE_WELLE_13.jpg
17 φωτογραφία(ες) σε 2 σελίδα(ες) 1
DIE_WELLE_poster01.jpg
1 εμφανίσεις
DIE_WELLE_poster02.jpg
1 εμφανίσεις
DIE_WELLE_Poster_Greek.jpg
3 εμφανίσεις
The_Wave_filmstill_16SM.jpg
1 εμφανίσεις
The_Wave_filmstill_9.jpg
     
17 φωτογραφία(ες) σε 2 σελίδα(ες) 2


top of the page


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΑΙΝΙΑΣ / ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

>>CAST<<

Πρωταγωνιστούν:

    Jurgen Vogel ... Rainer Wenger
    Frederick Lau ... Tim
    Max Riemelt ... Marco
    Jennifer Ulrich ... Karo
    Christiane Paul ... Anke Wenger
    Elyas M'Barek ... Sinan
    Cristina do Rego ... Lisa
    Jacob Matschenz ... Dennis
    Maximilian Vollmar ... Bomber
    Max Mauff ... Kevin (as Maximilian Mauff)
    Ferdinand Schmidt-Modrow ... Ferdi
    Tim Oliver Schultz ... Jens
    Amelie Kiefer ... Mona
    Odine Johne ... Maja
    Fabian Preger ... Kaschi
    Teresa Harder ... Mutter
    rest of cast listed alphabetically:
    Jaime Ferkic ... Bobby
    Liv Lisa Fries ... Laura
    Dennis Gansel ... Martin
    Johanna Gastdorf ... Tims Mutter
    Gerald Alexander Held ... Tims Vater (as Alexander Held)
    Maren Kroymann ... Schuldirektorin
    Tino Mewes ... Schadel

Σκηνοθεσία
Dennis Gansel


Σενάριο
Dennis Gansel
Todd Strasser
(μυθιστόρημα)
Peter Thorwarth


Παραγωγή
Nina Maag

Μουσική
Heiko Maile

Φωτογραφία
Torsten Breuer

Μοντάζ
Ueli Christen

Casting
Franziska Aigner-Kuhn
Uwe Bunker

Σχεδιασμός Παραγωγής
Knut Loewe

Καλλιτεχνική Διεύθυνση
Petra Ringleb

Σκηνικά
Tilman Lasch

Κοστούμια
Ivana Milos

Διεύθυνση Παραγωγής
Ulrike Fauth
Dana Hopfe


Χρονολογία παραγωγής
2008

Χώρα παραγωγής
ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Γλώσσα
ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ

Διάρκεια
106'

Εικόνα
ΕΓΧΡΩΜΗ 2.35:1

Είδος ταινίας
ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ

Εταιρείες Παραγωγής
Rat Pack Filmproduktion GmbH
Constantin Film Produktion (co-production)

Καταλληλότητα
Ireland:16 | Czech Republic:12 | UK:15 | Germany:12

Ήχος
Dolby Digital

Διανομή
Seven Films
Alliance
Celluloid Dreams)
Constantin Film


top of the page









 
Βαθμολογία Κοινού
Μέσος Όρος: 4.5
Αριθμός Ψήφων: 46


Αξιολόγηση :

Εξαιρετικό
Πολύ καλό
Καλό
Μέτριο
Κακό



Επιλογές
  Go Back [ Προηγούμενο ]

 Προεπισκόπηση Προεπισκόπηση

 Προωθήστε το Προωθήστε το



Σχετικοί Σύνδεσμοι

· Αναζήτηση σε: Δραματική
· Περισσότερα για Κατηγορία
· ΘΕΜΑΤΑ
· Ταινίες που προβάλλονται
· Τελευταία Τρέιλερ
· ΑΙΘΟΥΣΕΣ
· BOX OFFICE USA
· BOX OFFICE Ελληνικό
· Internet Movie Database
· Rotten Tomatoes

Εγκαταστήστε το myFILM.gr toolbar ΤΩΡΑ! Όλο το internet σε μια γραμμή εργαλείων - Δωρεάν λήψη

Συνδεδεμένα Θέματα

Δραματική


Advertisement


top of the page


         
. Θέματα . ΔΩΡΕΑΝ Toolbar . Ο Λογαριασμός μου . Ανέκδοτα και Αστεία . Άλλο Περιεχόμενο
. BOX OFFICE Ελληνικό   . Blogs . Ποίηση . Ενότητες
. BOX OFFICE USA . ανά εβδομάδα . Λήψεις . Παιχνίδια Flash . Casting
. Δημοφιλή / Top50 . με μια ματιά . Φωτογραφίες   . Φεστιβάλ / Διανομή
. Cine CULT . Αίθουσες . Φόρουμ   . Δελτίο καιρού
. TV . Αναζήτηση . Ημερολόγιο   . Ξενοδοχεία
. CD . Αρχείο . Σύνδεσμοι   . Χρήσιμα
. Θέατρο   . Επικοινωνία    
. Βιβλίο        
         

ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΡΗΤΑ Η ΜΕΡΙΚΗ Ή ΟΛΙΚΗ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ, ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΓΓΡΑΦΗ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΟΥ
Το πρωτότυπο περιεχόμενο του myFILM.gr, είναι αποτέλεσμα δημοσιογραφικής έρευνας και εργασίας και προστατεύεται από το νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων και διανόησης.
All logos, trademarks and content in this site are property of their respective owner, the comments and reviews of their posters.
Όλες οι δημοσιεύσεις σε αυτές τις ιστοσελίδες εκφράζουν τις απόψεις και τη γνώμη των συντακτών τους και όχι του εκδότη ή
αρχισυντάκτη, των διαχειριστών ή συντονιστών (εκτός των δημοσιεύσεων των ιδίων) και ως εκ τούτου δεν φέρουν καμία ευθύνη για αυτές.
myfilm.gr | xms24.com

| AdBrite - Advertise on myFILM.gr

Info | Feedback | Statistics | Topics | Submit News | Recommend Us | Advertising | Flag inappropriate copy-theft | RSS feed 2.0 | RSS feed 0.9 | Atom feed | twitter | facebook | myspace | Add in Google homepage


Related Posts with Thumbnails